Oppegård må bli Eplegård

Innlegget er skrevet av Jens Nordahl og sto først på trykk i Dagbladet 13. august 2015.

Det grønne skiftet starter lokalt. Miljøpartiet De Grønne i Oppegård ønsker å plante ett epletre per innbygger.

august 15, 2015

Det er snaut 27.000 innbyggere i Oppegård. Like mange epletrær vil gi mange muligheter for fremtiden. Ideen er enkel, billig og til fordel for alle – slik grønn politikk skal være.

En åpenbar fordel er gratis frukt til dem som ønsker det. Gratis frukt er bra for lommeboken og folkehelsa, men også for klimaet: Kortreist frukt kan sykles og bæres hjem!

Ut over dette vil tusenvis at blomstrende frukttrær – vakkert som det er – gi løft til en stadig mer presset insektfauna. Humler og bier vil kunne boltre seg. Også fuglelivet vil blomstre.

Tusenvis av frukttrær krever stell. Noen må også plante dem. Noe av dette behovet kan løses ved at skoleklasser eller andre frivillige blir faddere for frukttrærne i sitt nabolag. Vi i MDG Oppegård tror dessuten at «Prosjekt Eplegård» er en gyllen mulighet til å gi dem som står utenfor det ordinære arbeidsmarkedet et tilbud om å skaffe seg verdifull arbeidslivserfaring; enten de er flyktninger, tidligere kriminelle eller rusmisbrukere, utviklingshemmede eller langtidssykemeldte.

Frukttrærne vil nemlig på sikt produsere store mengder frukt – trolig langt mer enn folk orker å bære hjem til eget forbruk. Denne frukten kan foredles til kortreist juice, smoothie, syltetøy eller andre produkter av et kommunalt firma. Produktene kan selges i vanlige matbutikker eller i et utsalg for lokal mat. Inntektene fra salget vil gå til å dekke utgiftene til Prosjekt Eplegård. Et eventuelt overskudd bør finansiere miljøtiltak i kommunen, for eksempel å rense det sterkt forurensede Kolbotnvannet, slik at det om noen år på nytt vil være mulig å bade og fiske der.

Det grønne skiftet starter lokalt. Prosjekt Eplegård er innovasjon slik vi i Miljøpartiet De Grønne liker det best: i samspill med naturen og fremtiden; våre etterkommere. Og til det beste for oss som bor her nå.